Hoe val je op bij een sollicitatie? Ontdek hier 5 tips.

Het gross van de sollicitaties die recruiters ontvangen bestaan uit een inspirerende motivatiebrief met daarbij een keurig CV. In onze andere blogs kan je lezen hoe je een sterke CV en motivatiebrief schrijft. Toch is er ook zo af en toe een sollicitatie waar ze niet omheen kunnen, in deze blog delen we tips om echt op te vallen met je sollicitatie.

Gebruik creatieve middelen om op te vallen

1. Maak een opvallende video

Het is misschien een drempel, de filmpjes die recruiters krijgen zijn vaak op één hand te tellen, maar de kandidaten die het aandurven worden eigenlijk altijd uitgenodigd. Een filmpje is namelijk een stuk minder droog en geeft direct een heel persoonlijk beeld van iemand, letterlijk. Een aantal voorwaarden spreken voor zich, zorg dat het beeld, geluid, positie en licht van goede kwaliteit zijn. Zorg ook dat je er zelf verzorgd uit ziet, net als je omgeving en let op je houding. Wat dat betreft is een filmpje maken ook heel moeilijk en kennen we helaas ook voorbeelden waarbij de uiteindelijke aangenomen sollicitant bijna op de belabberde kwaliteit van het filmpje was afgewezen. Je wil uiteraard niet opvallen in negatieve zin.

Vertel het belangrijkste in de eerste seconden en zorg dat de totale video niet meer dan anderhalve minuut duurt. Het mag echt een pitch zijn die jouw enthousiasme voor deze functie onderstreept. Het kost zeker wat extra werk, maar dat laat ook direct zien hoe graag je deze functie wil hebben. Zo bevatte de leukste sollicitatie bij Colourful People een filmpje waarbij de sollicitante in beeld bracht hoe ze al naar haar nieuwe werk fietste. Een ander voorbeeld dat in de smaak viel was iemand die opende met een stukje zelf gespeelde piano wat zorgde voor een ‘wauw’-effect als intro.

Denk eventueel ook weer buiten dit nieuwe kader waarbinnen het ‘ook een filmpje mag zijn.’ Waarom geen podcast? Wat is er beter dan dat iemand echt even moet gaan zitten om volledig en alleen gericht te zijn op jouw verhaal, ogen dicht en luisteren maar. Ook hier, houd het kort en krachtig, vertel in maximaal twee minuten waarom jij de ideale kandidaat bent.

2. Overweeg een persoonlijke website

Misschien zijn een brief, cv en zelfs dat filmpje, gewoon te beperkt om jezelf volledig te profileren. Wat dacht je van een persoonlijke website waar je wel alle vrijheid hebt? Voeg een portofolio toe, referenties van collega’s en toon je kennis in blogs. Vervolgens hoef je nog slechts de link naar jouw website te verwerken in je social media profielen, visitekaartjes en de sollicitaties die je stuurt. Jouw website fungeert dan als de landingspage van het merk ‘jij’.

3. Sluit aan bij de organisatie

Verdiep je in wat het bedrijf doet en solliciteer met een origineel idee dat aansluit bij je functie. Solliciteer je als redacteur? Ontwerp een magazine over jezelf. Of herschrijf een bieretiket, als je aan de slag wil met de marketing van je favoriete biermerk. Op internet zijn tal van voorbeelden te vinden van mensen die echt even buiten de kaders dachten en zo een nieuwe functie binnen sleepten.

4. Neem contact op

Een andere manier om op te vallen en goed aan te sluiten bij een organisatie, is om toch even voor je sollicitatie te bellen en een paar sterke vragen te stellen. Je laat interesse zien en een recruiter of potentiële werkgever heeft gelijk al even je stem gehoord en dus een iets persoonlijker beeld bij wie jij bent. Sterker nog vaak gaat de recruiter gelijk ook even kijken op LinkedIn met wie die nu eigenlijk gesproken heeft. Goede vragen gaan bijvoorbeeld over wat er speelt in de organisatie en wat er voor jouw beoogde functie als eerste op de agenda staat. In je brief kun je vervolgens aansluiten op wat er speelt en je weet direct zelf beter of je überhaupt wel voor deze functie wil solliciteren.


Wat te doen tijdens het sollicitatiegesprek?

1. Begin met een sterke pitch

Je sollicitatiegesprek begint vaak met de vraag om jezelf kort voor te stellen. Zorg voor een overtuigende pitch waarin je je achtergrond, kwaliteiten en motivatie voor de functie benoemt. Een goed voorbereide pitch helpt je om zelfverzekerd te starten en je belangrijkste punten over te brengen.

2. Stel goede vragen tijdens het sollicitatiegesprek

Tijdens een sollicitatiegesprek krijg je vaak de kans om zelf vragen te stellen. Dit is een kans om te laten zien dat je echt geïnteresseerd bent in de functie en de organisatie. Hier zijn enkele goede vragen om te stellen:

  • Hoe ziet een typische werkdag eruit voor deze functie?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen die ik in deze rol kan tegenkomen?
  • Hoe zou u de bedrijfscultuur beschrijven?

Het stellen van doordachte vragen helpt je om een beter beeld te krijgen van de functie en toont je betrokkenheid.

3. Wat moet je niet zeggen tijdens een sollicitatiegesprek

Het is belangrijk om te weten wat je beter kunt vermijden tijdens je sollicitatiegesprek:

  • Vermijd negatieve opmerkingen over vorige werkgevers.
  • Wees concreet en vermijd vage antwoorden zonder voorbeelden.
  • Focus niet alleen op salaris en arbeidsvoorwaarden, maar op de inhoud van de rol en de organisatie.

Door creatief en goed voorbereid je sollicitatie in te steken, vergroot je je kans op succes. Of je nu kiest voor een innovatieve video, een persoonlijke website, of een originele sollicitatie, zorg ervoor dat je je voorbereidt en jezelf op een positieve manier presenteert.

Let wel op, hoe creatief je ook bent, veel organisaties zitten nog wel in een bepaald sollicitatiestramien. Uiteindelijk moeten ze alle sollicitaties vergelijken en daarom is het goed alsnog ook die motivatiebrief en CV in te leveren. Deze tips zijn vooral om net even dat stapje extra te zetten wanneer dit past bij de organisatie waar je voor solliciteert.

Solliciteer op een manier die het beste jouw talent en geschiktheid voor een functie laat zien en wees niet bang om op te vallen door jouw originaliteit. Met deze tips en een goede voorbereiding ben je klaar om te schitteren en die droombaan binnen te halen!

Met input van Monique Spaansen en Rene Burgler